بیست وچهارمین جشنواره فرهنگی دانشجو معلمان
بیست وچهارمین جشنواره فرهنگی دانشجو معلمان
فهرست صفحه
پیش گفتار 1
مقدمه 2 عناوین بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی 3
رشته های بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی 4 ساختار اجرایی 5 ضوابط و مقررات عمومی جشنواره 7
زمانبندی اجرای جشنواره – امور مالی 8
شرایط شرکت کنندگان در جشنواره 9
جوایز 10
جشنواره قرآن و عترت 11
جشنواره علمی و ادبی 15
جشنواره هنری 22
جشنواره هنرهای نمایشی و آوایی 27
پیش گفتار
در فرازهای آغازین اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ، این دانشگاه دانشگاهی " تربیت محور" معرفی گردیده که از اهداف تاسیس آن ، تربیت و تأمین معلمان ، مدیران و مربیان مومن و متعهد ، معتقد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی ، دارای فضائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی ، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی ایران قید گردیده است . بسیاری از متخصصان و خبرگان تعلیم و تربیت خاستگاه تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور را دانشگاه فرهنگیان می دانند اگر چنین دیدگاهی را تأیید نمائیم و به آن اعتقاد داشته باشیم باید دانشگاه فرهنگیان را متولی بخشی از فرآیند "تربیت تخصصی" معرفی نمائیم که در آن مربیان و دانشجو معلمان ، مرتبه ای از آمادگی را برای تحقق مراتب "حیات طیبه" در ابعاد مختلف بدست می آورند تا در جهت تشکیل جامعه صالح و پیشرفته و بر اساس نظام معیار اسلامی گام برداشته و در فرآیند " تربیت عمومی " نقش محوری ایفا نمایند. از این رومی توان گفت که دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اشتراکاتی که به اعتبار دانشگاه بودن با سایر دانشگاهها دارد ، به اعتبار عناصر و مولفه های روشنی که در اساسنامه آن بدان اشاره گردیده واجد خصوصیاتی است که آن را از دیگر دانشگاهها متمایز می سازد و آن "امر تربیت "است که بنیان و اساس همه تحولات بوده و می باید بر سایر امور سایه افکند.
" تربیت بنیان همه تحولات در همه ساحت ها است و بر همه آنها سایه می افکند"1
بر پایه این دیدگاه در می یابیم برنامه ریزی برای نیل به توسعه فرهنگی و همه جانبه می باید به اولویت اول دانشگاه تبدیل شده و مستلزم درکی صحیح از کار ویژه این دانشگاه یعنی " تربیت معلم" طراز جمهوری اسلامی است وشکی نیست رسیدن به چنین هدف متعالی منوط به تنظیم و جهت گیری تمام تلاش ها و منابع بسوی این هدف مشترک حاصل خواهد شد.
با این مقدمه امید آنست تمامی ارکان و عوامل سهیم و موثر در جریان سیاست گذاری و مدیریت دانشگاه فرهنگیان با همتی مضاعف و عزمی جدی ، زمینه تحقق آرمان های فرهنگی و تربیتی این دانشگاه را فراهم نموده و در چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب تبدیل دانشگاه فعلی با رویکرد آموزشی را به دانشگاهی با رویکرد فرهنگی و تربیتی که وظیفه و رسالت اصلی آن بستر سازی برای دستیابی نسل آینده به مرتبه قابل قبولی از آمادگی جهت تحقق " حیات طیبه" در تمام ابعاد است بوجود آورند.
1: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران- صفحه 17
(1)
|
مقدمه |
جشنواره های دانشجویی با موضوعات قرآنی ، فرهنگی ، ادبی ، علمی ، هنری و ... یکی از رویدادهای مهم و ارزشمند در عرصه فعالیت های فرهنگی مجامع دانشگاهی محسوب می شود. مروری بر گذشته بیست و سه دوره مسابقات فرهنگی هنری مراکز تربیت معلم نیز نشان دهنده آثار و نتایج ارزشمندی است که این مسابقات به لحاظ ایجاد موج فرهنگی و ارتقای سطح توانمندی دانشجو معلمان عزیز و تحرک و پویایی هر چه بیشتر ایشان به همراه داشته و آنان را در کسب مهارت ، تجربه و آمادگی برای خدمت در نظام تعلیم و تربیت آماده می نموده است.
معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با علم به این موضوع و پس از بررسی های جامع وهمه جانبه و انجام جلسات مشورتی با اساتید و کارشناسان محترم ، با تاکید بر تقویت و از سرگیری این تلاش ارزشمند تربیتی، به منظور توسعه کمی و کیفی آن مقرر داشت بیست و چهارمین دوره این مسابقات تحت عنوان جشنواره و در قالب چند عنوان تخصصی برگزار گردد که در برگیرنده رشته های متنوع و سلائق و علاقه مندی دانشجو معلمان عزیز باشد. در همین راستا این معاونت به منظور ساماندهی هر چه بیشتر این فعالیت ارزشمند دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی را تاسیس و مسئولیت سیاست گذاری ، برنامه ریزی و اجرای جشنواره های دانشجویی در حوزه فرهنگی را بر عهده این دبیرخانه قرار داد.
امید است مجموعه این اقدامات ، حرکتی موثر در جهت اصلاح روند همراهی و مشارکت بیش از پیش دانشجو معلمان عزیز در فعالیت های فرهنگی بوده و تاثیر مشهودی در ارتقای سطح کمی و کیفی مسابقات داشته باشد . گرچه دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی بر این باور است که برای تعامل و مشارکت سازنده و تاثیرگذار دانشجویان در موضوعات فرهنگی مسیری بس دشوار و طولانی در پیش است ولی می توان امیدوار بود با مساعدت و همدلی همه مدیران ، دست اندرکاران و صاحب نظران ، مقصد عالی این ارتباط کوتاه و محقق شود. خوشبختانه در بدنه کارشناسی و مدیریتی مجموعه دانشگاه فرهنگیان من جمله معاونت فرهنگی دانشگاه و دبیرخانه دائمی جشنواره ها چنین اندیشه ای حکم فرماست که نوید بخش دستیابی کامل به اهداف آئین نامه حاضر را می دهد.
در پایان لازم است از همه عزیزانی که ما را در تدوین این شیوه نامه یاری کرده اند تقدیر و تشکر ویژه نمایم. اساتید گرانقدر ، کارشناسان محترم فرهنگی پردیس ها و مراکز آموزش عالی، همکاران اداره کل فرهنگی و اعضای دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی، اجرکم عندالله
میر معینی – مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی دانشگاه فرهنگیان
(2)
|
عناوین بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی دانشگاه فرهنگیان |
- جشنواره قرآن و عترت
- جشنواره علمی و ادبی
- جشنواره های هنری
- الف) جشنواره هنرهای تجسمی
- ب) جشنواره هنرهای نمایشی و آوایی
|
اهداف |
اول – ایجاد زمینه تحرک ، پویایی ، شادابی و نشاط بیشتر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از طریق رقابت های سازنده و تعالی بخش
دوم- ایجاد فضای همدلی ، هم افزایی ، تعامل فرهنگی و اجتماعی و تبادل دانش و مهارت در بین دانشجو معلمان
سوم- شناسایی دانشجو معلمان مستعد و علاقه مند به فعالیت های فرهنگی و ایجاد بستر لازم جهت ارتقای دانش ، بینش و نگرش آنان
چهارم-تقویت مبانی فکری ، فرهنگی و عقیدتی دانشجو معلمان
پنجم- ارج گذاری و معرفی توانمندی ها و مهارت های فرهنگی هنری بالقوه و بالفعل دانشجو معلمان
ششم- جذب حداکثری دانشجو معلمان عزیز به فعالیت های فرهنگی در ایجاد موج فرهنگی مورد نیاز در فضای دانشجویی موجود و تداوم و ثبات اندیشه و هنر در زندگی آنان
(3)
رشته های بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی دانشگاه فرهنگیان
|
جشنواره قرآن و عترت شامل رشته های : |
قرائت قرآن کریم ( تحقیق و ترتیل ) – حفظ قرآن کریم ( حفظ 1 جزء – 3 جزء – 5 جزء – 10 جزء -20 جزء
حفظ کل قرآن کریم و حفظ سور مفاتیح الجنان ) – اذان و قرائت نماز (ویژه برادران) – مداحی و دعاخوانی-
ترجمه ومفردات قرآن کریم – آشنایی با مفاهیم قرآن کریم – دیدگاه و سیره معصومین (ع) – قرآن شناسی –
آشنایی با احادیث و ادعیه – آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه - احکام
|
جشنواره علمی ادبی شامل رشته های : |
شعر - داستان نویسی - آئین سخنوری - تحقیق و پژوهش - مقاله نویسی - تولید نرم افزار - وبلاگ نویسی -
|
جشنواره های هنری شامل : |
تولید بازی های رایانه ای - نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی )
الف) جشنواره هنر های تجسمی : نقاشی - خوشنویسی -عکاسی - کاریکاتور- ارتباط تصویری (لوگو یا آرم – طراحی پوستر) تذهیب - معرق
ب) جشنواره های هنرهای نمایشی و آوایی : نمایشنامه نویسی - فیلم نامه نویسی - تئاتر- نمایش عروسکی - پویا نمایی ( انیمیشن) -فیلم کوتاه ( مستند ، داستانی ) -نماهنگ - سرود ( سنتی و مقامی )
(4)
|
ساختار اجرایی |
|
ستاد عالی جشنواره متشکل از : |
جهت تمهید مقدمات و برگزاری جشنواره ستاد ها یی به شرح ذیل پیش بینی شده است:
1-
- سرپرست دانشگاه فرهنگیان به عنوان سرپرست عالی ستاد
- معاون فرهنگی دانشگاه به عنوان قائم مقام ستاد
- مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه عضو ستاد
- معاونین دانشگاه به عنوان عضو ستاد
- مدیر کل فرهنگی به عنوان عضو ستاد
- مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی به عنوان دبیر ستاد
- دونفر از روسای پردیس ها و یا مراکز آموزش عالی به انتخاب اعضاء ستاد
|
شرح وظایف ستاد عالی جشنواره |
- سیاست گذاری کلان ، مدیریت و هدایت جشنواره ها در جهت اهداف پیش بینی شده
- تخصیص بودجه و تامین منابع مالی جشنواره
- نظارت بر حسن اجرای جشنواره در مراحل مختلف
- بررسی وتایید پیشنهادات اجرایی دبیرخانه در انتخاب میزبانان مرحله کشوری جشنواره
|
ستاد جشنواره در سطح استان متشکل از : |
2-
- روسای پردیس ها و مراکز آموزش عالی استان ( یک نفر ار روسای پردیس ها به انتخاب اعضای ستاد به عنوان رئیس ستاد)
- مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان ( عضو ستاد )
(5)
- کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی استان ( یک نفر از این افراد به انتخاب ستاد به عنوان دبیر ستاد)
- معاونین آموزشی پردیس های استان
- معاونین اداری مالی پردیس های استان
|
شرح وظایف ستاد استان |
- دونفر از اساتید آشنا با مباحث فرهنگی و موضوعات جشنواره از پردیس های استانی به انتخاب ستاد
-برنامه ریزی و تمهید مقدمات لازم برای اجرای دقیق و کامل شیوه نامه جهت حضور گسترده دانشجویان در جشنواره
- برنامه ریزی جهت تشکیل کلاس های آمادگی برای دانشجویان شرکت کننده در جشنواره در مراحل مقدماتی و استانی
- نظارت بر حسن اجرای جشنواره ها در بعد تبلیغات و اطلاع رسانی ، تشکیل کلاس های آمادگی ، اعزام به مرحله کشوری در پردیس ها و مراکز آموزش عالی استان
- برنامه ریزی جهت تهیه و اهداء جوایز به نفرات برتر در مراحل مقدماتی و استانی
- انتخاب سرپرستان واجد شرایط جهت همراهی دانشجویان برگزیده برای اعزام به مراحل کشوری و ملی
|
ستاد جشنواره در سطح پردیس و یا مرکز آموزش عالی متشکل از : |
- تبلیغات و انعکاس اخبار جشنواره در سطح استان به منظور تشویق دانشجو معلمان
3-
- سرپرست پردیس یا مرکز آموزش عالی بعنوان رئیس ستاد
- کارشناس مسئول فرهنگی پردیس یا مرکز (دبیر ستاد)
- کارشناس فرهنگی پردیس عضو ستاد و در پردیس ها و یا مراکز فاقد کارشناس مسئول ، بعنوان دبیر ستاد
- دو نفر از مدرسین با تجربه و علاقه مندبه موضوعات فرهنگی و آشنا با جشنواره به انتخاب ستاد
- نماینده دانشجویان به انتخاب ستاد
|
شرح وظایف ستاد پردیس یا مرکز آموزش عالی |
- برنامه ریزی جهت اجرای هر چه بهتر جشنواره در سطح پردیس ها و مراکز در چهارچوب مفاد این آئین نامه و سایر بخشنامه های مربوط
- تشکیل کلاس های آمادگی در رشته های مختلف برای حضور فعال و موثر دانشجویان در جشنواره
- تشویق و فراخوان عمومی جهت شرکت گسترده و فعال دانشجویان از طریق شیوه های اطلاع رسانی و تبلیغی کارساز و ابتکاری
- تهیه جدول اجرای مسابقات متناسب با زمانبندی اعلام شده
|
ضوابط و مقررات عمومی جشنواره |
مراحل اجرا:
-کلیه جشنواره هابه تفکیک در دو گروه خانم ها و آقایان در 3 مرحله مقدماتی ، استانی و کشوری برگزار می گردد.
1- مرحله مقدماتی و استانی : مراحل مقدماتی و استانی جشنواره توسط ستاد جشنواره در 2 سطح استان وپردیس ها و مراکز آموزش عالی برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
- استان هایی که دارای 2 پردیس خواهر و برادر می باشند انجام جشنواره در سطح پردیس به منزله مرحله استانی تلقی می گردد.
2- مرحله کشوری
1-2- مسئولیت برگزاری در مرحله کشوری بر عهده معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی می باشد.
2-2- این مرحله از جشنواره با شرکت نفرات برگزیده مرحله استانی از سراسر کشور برگزار می شود.
(7)
3-2- سهمیه حضور برگزیدگان استانی برای شرکت در مرحله کشوری جشنواره برای همه استان ها یکسان بوده و صرفا نفرات اول هر رشته به تفکیک جنسیت به این مرحله اعزام می شوند .
4-2- میزبان مرحله کشوری جشنواره ها برابر زمانبندی اعلام شده پس از فراخوان و اعلام آمادگی پردیس های استانی توسط دبیرخانه دائمی انتخاب و متعاقبا معرفی خواهد شد.
5-2- نظارت بر حسن اجرای جشنواره در مراحل مختلف بر عهده کمیته نظارت متشکل از کارشناسان و مدرسان خواهد بود که بوسیله دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی تعیین و معرفی خواهد شد .
|
زمانبندی اجرای جشنواره ها |
|
مرحله کشوری |
مرحله استانی |
مرحله مقدماتی |
عناوین جشنواره |
|
نیمه دوم اریبهشت ماه 1393 |
تا پایان فروردین 93 |
تا پایان اسفند 92 |
جشنواره قرآن و عترت |
|
تابستان 1393 |
اردیبهشت ماه 93 |
تا پایان فرودین 93 |
جشنواره علمی ادبی |
|
تابستان 1393 |
اردیبهشت ماه 93 |
تا پایان فروردین 93 |
جشنواره های هنری |
تذکر مهم:
استان هایی که دارای دو پردیس خواهر و برادر می باشند می توانند مراحل مقدماتی و استانی را باهم تلفیق نمایند و فرصت بیشتری را برای حضور دانشجویان در جشنواره در نظر بگیرند.
|
امور مالی جشنواره |
هزینه برگزاری جشنواره در مراحل مقدماتی و استانی از محل اعتبارات فرهنگی و 2% در آمد اختصاصی پردیس ها و مراکز آموزش عالی و در مرحله کشوری از محل اعتبارات متمرکز دانشگاه فرهنگیان تامین می گردد.
(8)
|
شرایط شرکت کنندگان در جشنواره |
1- این جشنواره ویژه دانشجویان کاردانی ، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.
2- دانشجویان در مراحل مقدماتی و استانی جشنواره می توانند در رشته های مورد علاقه خود در یک یا چند رشته شرکت نمایند اما در مرحله کشوری حداکثر در 2 رشته از رشته های جشنواره می توانند شرکت نمایند .
توضیح:
شرکت کنندگان در جشنواره قرآن و عترت می توانند در یک رشته دیگر خارج از رشته های جشنواره قرآن ( اعم از گروهی یا انفرادی ) در مرحله کشوری شرکت نمایند همچنین شرکت کنندگان در رشته های گروهی تئاتر ،نمایش عروسکی و سرود نیز می توانند در یک رشته انفرادی شرکت نمایند منوط به اینکه به لحاظ زمان برگزاری این امکان فراهم باشد.
3- دانشجویانی که در نیم سال اول فارغ التحصیل می شوند اجازه شرکت در مرحله کشوری جشنواره را ندارند.
4- دانشجویانی که بر اساس آئین نامه ی آموزشی و یا انضباطی از تحصیل منع گردیده اند و یا در مرخصی به سر می برند اجازه شرکت در جشنواره را ندارند.
|
حضور گسترده دانشجو معلمان در جشنواره یکی از معیارهای مهم در سنجش عملکرد پردیس ها و مراکز |
حضور گسترده دانشجو معلمان عزیز در مراحل مختلف جشنواره به عنوان یکی از معیارهای مهم در سنجش عملکرد پردیس ها و مراکز آموزش عالی در فعالیت های فرهنگی محسوب می شود لذا مسئولین محترم ستاد های اجرایی تلاش نمایند تا حضور اکثریت قریب به اتفاق دانشجو معلمان در این فعالیت ارزشمند تحقق یافته و جشنواره فرهنگی بیست و چهارم به فرصتی برای افزایش توانمندی ها و مهارت علمی و تحرک و پویایی دانشجویان تبدیل شود بی شک در این مسیر تشکیل کلاس های آمادگی بر اساس رشته های مورد علاقه دانشجویان از اهمیت ویژه ای بر خوردار بوده و از سیاست های اصولی مورد تاکید می باشد.
(9)
|
جوایز |
1- در مراحل مقدماتی و استانی به شرکت کنندگان و نفرات برتر لوح تقدیر و هدایایی از سوی ستادهای اجرایی استان و پردیس اهدا
خواهد شد .
2- در مرحله کشوری
|
لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه حج عمره به مبلغ 000/5000 ریال |
نفرات اول |
|
لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه عتبات عالیات به مبلغ 000/3000 ریال |
نفرات دوم |
|
لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه مشهد مقدس به مبلغ 000/500/1 ریال |
نفرات سوم |
ضمنا دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی در نظر دارد برای حضور دانشجو معلمان عزیز در این عرصه و کسب رتبه در جشنواره متناسب با رتبه های به دست آمده امتیازاتی را برای آینده تحصیلی و شغلی این عزیزان فراهم آورد.
(10)
|
جشنواره قرآن و عترت |
الف) رشته های شفاهی
1- تلاوت قرآن کریم (تحقیق) * 16-آشنایی با احادیث و ادعیه *
2- تلاوت قرآن کریم (ترتیل) * 17- آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه
3- حفظ یک جزء قرآن کریم 18- احکام *
4- حفظ 3جزء قرآن کریم
5- حفظ سور مفاتیح الجنان
6- حفظ 5 جزء قرآن کریم *
7- حفظ 10 جزء قرآن کریم *
8- حفظ 20 جزء قرآن کریم *
9- حفظ کل قرآن کریم *
10- اذان و صحت قرائت نماز( برادران) *
11- مداحی و دعاخوانی *
ب) رشته های کتبی
12-ترجمه و مفردات قرآن کریم *
13- آشنایی با مفاهیم قرآن کریم *
14-سیره معصومین (ع) *
15- قرآن شناسی *
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار از رشته های موجود در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان بوده و تا مرحله ملی ادامه خواهد داشت اما رشته های فاقد ستاره صرفا تا مرحله کشوری ادامه می یابد .
(11)
|
شرایط و ضوابط اختصاصی رشته ها |
|
رشته تلاوت قرآن کریم ( تحقیق و ترتیل) |
- شرکت کنندگان در این بخش حسب تمایل و توانمندی خود در یکی از گرایش های فوق شرکت می نمایند.
- تجوید و صحت قرائت / لحن / صوت / وقف ابتدا ، از موارد مورد ارزیابی در رشته تلاوت قرآن کریم می باشد .
|
رشته حفظ قرآن کریم |
- آخرین آئین نامه های مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ملاک داوری برای این رشته می باشد.
این رشته شامل بخش های ( حفظ 1 جزء ، 3 جزء ، 5 جزء ، 10 جزء ، 20 جزء ، حفظ کل قرآن کریم و حفظ سور مفاتیح الجنان ) می باشد که دانشجویان می توانند حسب تمایل و آمادگی خود در یکی از این بخش ها شرکت نمایند .
- صحت حفظ / صوت / لحن / تجوید/ وقف ابتدا ، از موارد مورد ارزیابی در رشته حفظ می باشد.
- در این رشته نیز آخرین آئین نامه های مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ملاک داوری خواهد بود.
|
رشته اذان |
- این رشته ویژه برادران می باشد .
- از شاخص های مهم داوری در این رشته : صحت و فصاحت الفاظ و عبارات ، صوت ، لحن و اجرای ممتاز و میزان تاثیر گذاری بر مستمعین می باشد .
- از برگزیدگان این رشته در مراحل کشوری و ملی آزمون صحت قرائت نماز بعمل خواهد آمد .
(12)
|
رشته مداحی و دعا خوانی |
- این رشته ویژه خواهران و برادران می باشد .
- در این رشته مواردی همچون : صوت ، استفاده از الحان ، نغمات و مقامات متناسب با محتوای عبارات و متن دعا ، اشعار مناسب و تاثیر گذار ، مجلس داری و اجرا ، و تجوید و صحت تلفظ در قرائت دعاها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
|
رشته های کتبی |
ترجمه و مفردات قرآن کریم
|
منابع |
مراحل |
|
ترجمه سوره های حمد ، شوری و حجرات (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
سوره های مرحله مقدماتی + ترجمه سوره های اسرا و لقمان + کتاب گل واژه های آسمانی (چاپ مجتمع آموزشی قرآنی آفتاب) تا گل واژه شماره 150 |
مرحله کشوری |
|
ترجمه سوره های اسراء و لقمان (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) و کل کتاب گل واژه های آسمانی |
مرحله ملی |
آشنایی با مفاهیم قرآنی
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف : علیرضا مستشاری تا ص 130( نشر معارف) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف : علیرضا مستشاری تا ص 298 ( نشر معارف) |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف: علیرضا مستشاری |
مرحله ملی |
سیره معصومین (ع)
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب سیری در سیره ائمه اطهار ( ع) تالیف : مرحوم شهید مطهری انتشارات صدرا (میزان مطالعه به انتخاب ستاد های استانی ) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کل کتاب همنام با گل های بهاری تالیف: سید حسین سیدی انتشارات نسیم اندیشه |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب انسان 250 ساله – انتشارات صهبا |
مرحله ملی |
(13)
قرآن شناسی
|
منابع |
مراحل |
|
قرآن شناسی (پرسمان ) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری- (نشر معارف) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
درآمدی بر علوم قرآنی تالیف: حسین تقی پور تا ص 130 انتشارات تلاوت (سازمان دارالقرآن کریم) |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب درآمدی بر علوم قرآنی تالیف : حسین تقی پور انتشارات تلاوت |
مرحله ملی |
آشنایی با احادیث و ادعیه
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف) تا ص 89 |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کل کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف) |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف ) و کتاب بشنو از نی تالیف: علی صفایی حائری نشر لیله القدر |
مرحله ملی |
احکام
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب رساله احکام دانشجویی تا ص 148 نشر معارف |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کتاب رساله احکام دانشجویی تا ص 245 نشر معارف |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب رساله احکام دانشجویی نشر معارف |
مرحله ملی |
آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری ( انتشارات صدرا) میزان مطالعه به انتخاب ستاد استان ها |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کل کتاب سیری در نهج البلاغه |
مرحله کشوری |
(14)
|
جشنواره علمی ادبی |
1-شعر*
2- داستان نویسی *
3- آئین سخنوری *
4- تحقیق و پژوهش
5- مقاله نویسی *
6- تولید نرم افزار*
7- وبلاگ نویسی *
8- تولید بازی های رایانه ای
9- نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی)
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی را نیز داشته باشند .
(15)
|
شعر |
- موضوع : آزاد ، بر اساس موضوعات ارائه شده از سوی هیئت داوران
- دانشجویان در انتخاب قالب شعری آزاد می باشند .
- شاخص های داوری : فرم ، زبان شعر ، زیبا شناختی ، نوآوری و مضمون آفرینی ، عاطفه ، ماندگاری و پایندگی از مواردی است که در ارزیابی داوران این رشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
|
داستان نویسی |
در صورتی که این رشته در مرحله کشوری بصورت حضوری برگزار شود شرکت کنندگان می باید اقدام به سرایش و خوانش شعر در محل مسابقه نمایند.
- منظور از این رشته داستان کوتاه می باشد.
- داستان کوتاه حداکثر در 10 صفحه نوشته شود.
- شاخص های داوری در این رشته:
موضوع و تم ، طرح یا پی رنگ ، شخصیت پردازی ، گفتگو ، فضاسازی ، پرداخت ، لحن داستان و زاویه دید از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.
- موضوعات داستان آزاد و یا بر اساس موضوعات ارائه شده از سوی هیات داوران
- در صورتی که در مرحله کشوری این رشته به صورت حضوری برگزار گردد شرکت کنندگان به خلق داستان در موضوع پیشنهادی داوران در محل مسابقه خواهند پرداخت .
(17)
|
آئین سخنوری |
- موضوع این رشته آزاد و یا بر اساس پیشنهادات هیات داوران
- اصول ساماندهی مطالب / زمانبندی / زیبا سازی سخن / کاربردی بودن مباحث / ایجاد توجه و برانگیختن مخاطب / رعایت هماهنگی موضوع و محتوا / زبان کلامی و غیر کلامی / اقناع سازی مخاطب و فرود سخن از مواردمورد ارزیابی است .
- کیفیت برگزاری مرحله کشوری متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه دائمی اعلام خواهد شد .
|
تحقیق و پژوهش |
- موضوعات فرهنگی ، تربیتی ، دینی ، اجتماعی ، آموزشی
- این رشته در 2 قالب تحقیق میدانی و تحقیقات کتابخانه ای
- کارهای پژوهشی می باید بصورت انفرادی و یا حداکثر گروه های 2 نفره انجام پذیرد .
- کپی برداری انجام شده و اقتباس از منابع دیگر نباشد دانشجویان می توانند پژوهش خود را مرحله به مرحله تکمیل و ارائه نمایند .
- در مرحله کشوری کار پژوهشی بصورت تایپ و صحافی شده با مشخصات کامل پژوهشگران و استادان ارائه می گردد.
- در صورت برگزاری مرحله کشوری بصورت حضوری شرکت کنندگان دفاع از پژوهش خود را انجام خواهند داد .
- ملاک های ارزشیابی متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه اعلام خواهد شد.
(18)
|
مقاله نویسی |
- موضوع : فرهنگی ، تربیتی و یا آموزشی
- مقالات باید بین 15 تا 20 صفحه باشد .
- ساختار مقاله شامل : ( چکیده ، مقدمه ، مروری بر ادبیات ، یافته ها ، نتایج ، منابع و ماخذ به صورت محتوایی) ، محتوای مقاله (میزان نوآوری ، ارتباط محتوا با عنوان مقاله ) قدرت استدلال علمی ، میزان کفایت ، اعتبار علمی و جدید بودن منابع و ماخذ و تناسب روش تحقیق با موضوع مقاله و همینطور آیین نگارش مقاله از موارد مورد ارزیابی می باشد .
|
تولید نرم افزار |
- موضوع: موضوعات مرتبط با قرآن و عترت دارای اولویت می باشد.
- نرم افزار نباید در مسابقه و جشنواره دیگری شرکت داده شده باشد .
- شاخص های داوری :
|
وبلاگ نویسی |
کیفیت محتوایی ( تنوع برنامه های فرعی و هم خوانی و تناسب برنامه ها ، راهنمایی و استفاده از برنامه ) کیفیت هنری و زیبا شناختی ، کیفیت فنی و تعامل با مخاطب
- موضوع این رشته مسائل تربیتی و آموزشی اما موضوعات مرتبط با قرآن و عترت در اولویت می باشند.
- کپی برداری از سایت ها و وبلاگ دیگران باید با درج کامل نشانی و ارجاعات کامل انجام گیرد در غیر اینصورت امتیازی منظور نخواهد شد .
- وبلاگ نباید قبلا به بازار عرضه یا در مسابقه یا جشنواره دیگری شرکت داده نشده باشد.
(19)
امتیازات این رشته در 2 بخش فنی و بخش محتوایی محاسبه می گردد . در بخش فنی سرعت بارگذاری ، رعایت اصول گرافیکی ،
قابلیت تعاملی قالب ، به روز رسانی مستمر ، استفاده از فید ، نوآوری ، و خلاقیت و عدم استفاده از قالب های آماده مورد نظر است و در بخش محتوایی ، جذابیت ، دارا بودن معنا و پیام ، تعیین مخاطب ، سبک نوشتار ، استفاده از جذابیت های ظاهری و موضوع بندی مناسب مطالب مورد نظر است ارتباط پست ها وبلاگ و ...
|
تولید بازی های رایانه ای |
- محورهای بازی : آموزشی و تفریحی با رویکرد تربیتی
- ویژگی ها :
بازی ها نباید پیشتر در جشنواره های دیگر شرکت داده شده باشند.
- متقاضیان تا قبل از مرحله نهایی باید محصول کارخود را بر روی DvDیا cd به صورت تست شده و سالم آماده نمایند.
- نحوه تولید و ریز فعالیت ها باید موجود باشد.
- در صورتی که در برنامه نویسی و گرافیک ، صدا و موسیقی ، دیزاین بازی از میان افزارها و یا منابع اماده یا سورس باز که توسط خود تیم تولید کننده تولید نشده باشد استفاده شود باید به صورت جزء به جزء و کامل اشاره شود.
- جذاب بودن عناصر ومراحل بازی از موارد مورد ارزیابی می باشد .
- محصول باید دارای نصب سریع و آسان باشد و در صورتی که نصب و اجرای بازی نیازمند طی مراحل خاصی است باید به پیش نیازها اشاره شود.
- در صورتی که تیم داوری به هر دلیلی قادر به نصب و اجرای بازی نباشد محصول مورد نظر از مسابقه حذف می شود.
(20)
|
نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی ) |
- موضوعات و مطالب ارائه شده در نشریه می بایست مرتبط با دانشجو و دانشگاه باشد .
- دانشجویان شرکت کننده لازم است یک نسخه از نشریه را به همراه ذکر مشخصات کامل صاحب امتیاز / مدیر مسئول و ... تهیه نمایند.
- شاخص های داوری :
کمیت و کیفیت اثر مورد توجه هیئت داوران است .
گزارش ، مصاحبه ، خبر ، سرمقاله ، یادداشت ، طرح جلد ، گرافیک و صفحه آرائی ، طنز ، کاریکاتور و مقالات از موارد مورد مورد ارزیابی است.
(21)
|
جشنواره هنری |
الف) جشنواره هنرهای تجسمی:
1-نقاشی*
2- خوشنویسی*
3- عکاسی*
4- کاریکاتور
5- لوگو ( آرم )
6- طراحی پوستر *
7- تذهیب *
8- معرق*
ب) جشنواره هنرهای نمایشی و آوایی
1- نمایشنامه نویسی*
2- فیلم نامه نویسی*
3- اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )
4- پویا نمایی ( انیمیشن) *
5- فیلم کوتاه ( مستند ، داستان نویسی )*
6- نماهنگ *
7- سرود ( سنتی و مقامی )
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی را نیز داشته باشند .
(22)
|
نقاشی |
- موضوع : آزاد با رویکرد تربیتی و آموزشی
- تکنیک اثر: رنگ روغن ، اکریلیک ، گواش ، آبرنگ ، ترکیب مواد
- ابعاد : حداقل A3 ( بدون در نظر گرفتن قاب اثر )
- شاخص های داوری :
ارتباط اثر با موضوع – تسلط به عناصر بعدی ( ترکیب بندی ، طرح ، رنگ ، فرم ) – شناخت و استفاده از عناصر تجسمی و المان های ایرانی اسلامی – ایده و خلاقیت – به کارگیری صحیح ابزار کار با توجه به موضوع اثر
|
خوشنویسی |
- موضوع : آزاد و صرفا با شیوه های ثلث ، نستعلیق یا شکسته نستعلیق
- ابعاد : آزاد
- شاخص های داوری :
|
عکاسی |
انتخاب موضوع مناسب – تناسب اندازه قلم با موضوع – اجرای صحیح اجزاء اثر با قواعد و تکنیک های خوشنویسی – انتخاب فرم و ترکیب مناسب با موضوع و کادر – تناسب رنگ اثر با زمینه موضوع – کیفیت کلی و پاکیزگی و تمیزی اثر
- موضوع : آزاد
- تکنیک : سیاه و سفید یا رنگی ، به شیوه دیجیتال و بدون ادیت نرم افزاری
- ابعاد: آثار باید به صورت دیجیتال و فرمت jpg و با کیفیت dpi300 تهیه شوند.
- شاخص های داوری:
ترکیب بندی و چیدمان عناصر – خلاقیت و نگاه متقاوت در عکاسی – بیان مفاهیم در گفتمان عکاسانه ( محتوا) – رعایت اصول و مبانی عکاسی ( کیفیت ) – اهمیت و انتخاب موضوع در عکاسی
(23)
|
کاریکاتور
|
- موضوع : زندگی دانشجویی و مسائل تربیتی و آموزشی
- تکنیک اثر : آزاد
- ابعاد : حداقل A4 ( بدون در نظر گرفتن قاب اثر )
- شاخص های داوری :
|
ارتباط تصویری ( پوستر ) |
پرداخت مناسب به موضوع – تکنیک اجرا – خلاقیت و نوآوری- گویایی و رسایی پیام – موجز بودن – سرعت انتقال موضوع
- موضوع : یکی از موضوعات زیر :
1-واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا
2-اعیاد اسلامی ( قربان ، فطر ، غدیر یا مبعث حضرت رسول (ص)
3- جمله مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است ، اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود.
- ابعاد 70×50 عمودی
- تکنیک : پوسترها باید توسط یکی از نرم افزارهای گرافیکی اجرا شده باشند .
- شاخص های داوری :
ایده نو و خلاقیت – توانایی جذب مخاطب – تناسب با موضوع و محتوا – گویایی و رسایی پیام – رعایت اصول زیبایی شناسانه – تکنیک اجرا
(24)
|
ارتباط تصویری ( آرم)
|
- موضوع : طراحی آرم برای "اداره نشریات فرهنگی دانشگاه فرهنگیان"
- ابعاد : متناسب برای ابعاد A3
- تکنیک : اجرا شده توسط نرم افزارهای گرافیکی
- شاخص های داوری:
ایده نو و خلاقیت – تناسب با موضوع محتوا – توانایی جذب مخاطب – رعایت اصول زیبایی شناسانه – قابلیت ارائه در ابعاد مختلف – وجه تمایز و به یادماندگاری – گویایی و رسایی پیام
|
تذهیب
|
- ابعاد : حداقل A4 و حداکثر 70×50 سانتی متر
- شاخص های داوری :
طراحی صحیح اثر با توجه به اصول اساسی تذهیب – استفاده از رنگ های ناب سنتی – اجرای دقیق قلم گیری و رنگ آمیزی – خلاقیت و نوآوری – رعایت اصول زیبایی شناسانه
(25)
|
معرق
|
- موضوع و ابعاد : آزاد
- تکنیک : استفاده از انواع چوب ، فلز و ... آزاد می باشد.
- شاخص های داوری:
موضوع اثر ، خلاقیت و تکنیک اجراء ، طراحی ( اسلیمی و طرح های اصیل ایرانی ، هماهنگی نقش ، اجرا با هویت ایرانی و اسلامی ) ، انتخاب و ترکیب بندی از نظر همخوانی با رنگ و جنس و اصالت اثر ، ظرافت کار و نصب دقیق اجزاء متناسب با تکنیک های هنر سنتی
(26)
|
جشنواره هنر های نمایشی و آوایی |
1- نمایشنامه نویسی *
2- فیلم نامه نویسی *
3- اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )
4-پویا نمایی (انیمیشن) *
5- فیلم کوتاه (مستند ، داستانی ) *
6- نماهنگ
7- سرود (سنتی و مقامی )
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی را نیز داشته باشند .
(27)
|
فیلم نامه نویسی |
- رعایت ساختار فنی فیلم نامه نویسی در این رشته الزامی است و ارائه طرح و موضوع قابل قبول می باشد.
- فیلم نامه به صورت تایپ و فونت Bzar تهیه شود
- کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع و در صورت استفاده از متن چاپ شده یا غیر چاپی کلیه مشخصات نویسنده نام اثر و ناشر ذکر گردد.
- شاخص های داوری:
تطابق و پیوستگی با موضوع جشنواره ، موضوع و فکر اصلی ، شخصیت پردازی ، دیالوگ نویسی متناسب با قالب تصویری داستان فیلم نامه ، صحنه پردازی ، پرداخت نهایی متن و رعایت ساختارهای نمایشی فیلمنامه ، متناسب با سبک و زبان نوشتاری .
|
نمایشنامه نویسی |
- رعایت ساختار فنی نمایشنامه الزامی و توجه به جنبه های اجرایی آن ضروری می باشد.
- نمایشنامه بصورت تایپ و با فونت BZAr تهیه شود.
- کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع می باشد و در صورت اقتباس ، کلیه مشخصات نویسنده و نام اثر و انتشارات باید ذکر گردد.
- شاخص های داوری:
تطابق و پیوستگی با موضوع جشنواره ، پرداخت و انتخاب ایده ، داستان نمایش ( ساختار نمایشی متن ، آغاز ، کشمکش و تعلیق ، اوج ، تحلیل گری ) شخصیت پردازی ، دیالوگ نویسی ، قابلیت اجرایی صحنه ای نمایش ، پرداخت نهایی متن و فکر خلاقانه.
(28)
|
اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )
|
- موضوعات فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی با رویکرد تربیتی موضوع این رشته می باشد .
- تعداد شرکت کنندگان در گروه به همراه عوامل نباید بیش از 12 نفر باشد.
- زمان اجرای نمایش حداقل 20 و حداکثر 40 دقیقه می باشد.
- عوامل اجرایی ( کارگردان ، بازیگران و سایر عوامل ) از بین دانشجویان باشند.
- حضور آقایان برای نمایش خانم ها و بالعکس به طور کلی ممنوع می باشد (کلیه عوامل نمایش )
- شاخص های داوری :
نمایشنامه ( موضوع ، ساختار و دراماتیک ، شخصیت پردازی) ، بازیگری( بدن ، بیان ، نقش پذیری و انتقال حس ) ، کارگردانی
( ارتباط با بازیگران با هم ، انتخاب درست بازیگران ) عوامل فنی ( طراحی لباس ، چهره پردازی ، نورپردازی ، موسیقی و افکت ) و تبلیغات از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.
|
پویا نمایی ( انیمیشن ) |
از هر پردیس یک گروه تئاتر و یک گروه نمایش عروسکی به مرحله کشوری راه می یابند- کیفیت انتخاب گروه ها برای حضور در مرحله کشوری از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
- موضوع : پیرامون مسائل اجتماعی و تربیتی با رویکرد قرآن و عترت
- تکنیک : آزاد است
- فیلم پویا نمایی نباید در جشنواره های دیگر شرکت داده شده باشد ،
- شاخص های داوری :
تم و ایده – داستان – شخصیت پردازی در داستان – خلاقیت و نوآوری – طراحی کاراکتر – پرداخت به محتوا و انتقال پیام- کیفیت تصاویر و انیمیت مناسب – طراحی بکگراند – نورپردازی مناسب – تدوین مناسب – صداگذاری و موسیقی- پرداخت بازی ها و دکوپاژ
(29)
|
فیلم کوتاه ( مستند ، داستان) |
- موضوع : موضوعات تربیتی و آموزشی
- دانشجومعلمان می توانند فیلم های تولیدی خود را در بخش های داستانی و مستند ارائه دهند .
- فیلم ها با یکی از فرمت های تصویری mpg یا Aviبر روی cd ارائه گردد .
- عوامل فیلم می بایست از دانشجو معلمان باشند .
- زمان فیلم ها حداقل 10 و حداکثر 20 دقیقه می باشند .
- شاخص های داوری :
فیلم نامه ( تم و ایده ، داستان ، دیالوگ ) کارگردانی ( انتخاب فیلم نامه ، دکوپاژ ، انتخاب بازیگران ) تصویر و صدا ( ترکیب بندی و کیفیت تصاویر ، نورپردازی ، صدا ) تدوین ( تداوم ، ریتم ، رعایت اصول تدوین ) و خلاقیت ویژه
|
سرود (سنتی ، مقامی ) |
- تعداد افراد یک گروه حداکثر 15 نفر باشد.
- سرودها باید حاوی مفاهیم تربیتی ، اخلاقی و آموزشی باشد.
- کلیه اعضا گروه باید دانشجو باشند .
- حضور آقایان به عنوان مربی و یا هر عنوان دیگر در گروه های سرود خواهران به کلی ممنوع می باشد.
- مدت اجرای سرود حداکثر 7 دقیقه باشد.
- کیفیت انتخاب گروه های سرود برای حضور در مرحله کشوری متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
(30)
- شاخص های داوری :
انتخاب اشعار با مضامین غنی ، تناسب شعر و آهنگ ، هماهنگی صدایی گروه ، کیفیت عناصر آوازی ، رعایت وزن و سرعت اثر ، اجرای صحیح تکنیک های آوازی ، زیبایی لحن و نغمه ( ملودی ) ، تناسب محتوایی شعر و موسیقی ، بیان و زبان شعر از جمله ملاک های داوری در این رشته می باشد.
|
نماهنگ |
- موضوع : آموزشی و تربیتی
- تکنیک : آزاد می باشد .
- لازم است نسخه اصلی فیلم در یک نسخه DVD ( قابل پخش با دستگاه رایانه و سیستم های خانگی ) تهیه شود .
- زمان نماهنگ حداقل 3 و حداکثر 5 دقیقه ( تصویری ) باشد .
- شاخص های داوری :
استفاده از تمام عناصر ساخت نماهنگ شامل : نوشته تصویر فیلم ، موسیقی و گفتار - انسجام و پیوستگی موضوع- توجه به کیفیت عناصر – ایده پردازی و نوآوری و استمرار توجه مخاطب
(31)