امتحان با نون اضافه ی اضطراب
امتحان با نون اضافه ی اضطراب
هرکس نگران است مبادا در نظر دیگران ، بی خرد، ناتوان و سراسیمه جلوه کند . درجات کمی از اضطراب برای پیشبرد زندگی طبیعی است ولی مقدار زیاد آن مانع پیشرفت بوده و حتی توانایی انجام کاررا از فرد مضطرب می گیرد
اضطراب امتحان
آرکین و همکاران وی (1995) اضطراب امتحان را ناشی از احساس نا کارآمدی و درماندگی دانسته ، آن را با کاهش عملکرد مرتبط می دانند . وقتی که فرد درخصوص کارایی ذهنی خود درموقعیت امتحان دچار نگرانی گردد به نحوی که موجب کاهش عملکرد واقعی شود می توان گفت که او دچار اضطراب امتحان است.
انواع اضطراب تحصیلی
اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده : میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل کارکردفرد می شود.
اضطراب ناتوان کننده : اگر اضطراب از حد معینی فراتر رود باعث پریشانی ، عدم تمرکز ، احساس درماندگی ، اختلال ذهنی ، شناختی و رفتاری /جسمی می گردد.
عملکرد ضعیف افراد مضطرب تنها به نقایص شناختی مربوط نمی شود. دراین افراد اضطراب می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان ، نقص درروش های مطالعه و کمبود مهارت های امتحان باشد.
نشانه ها و علایم اضطراب امتحان
ناراحتی های گوارشی ، آشفتگی معده ، سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع ،تپش قلب ، بی خوابی، تنگی و کوتاهی نفس ، لرزش در صدا ، ضعف ، عرق کردن ، لکنت زبان ، خشکی دهان
عدم تمرکز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگی ذهن ، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی ، بیزاری از تحصیل، خطاهای ادراکی، حواس پرتی، هیجانات افراطی و...
علایم اضطراب پس از امتحان
بی تفاوتی ساختگی و ظاهری
(* احساس گناه (چرا بیشتر مطالعه نکردم
(* خشم (مدرس نمی خواست من نمره ی قبولی بیاورم
(* …سرزنش (اگر کتاب درسی آنقدر خسته کننده نبود
: نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان
* جو عاطفی دور از تنش و مشاجره
* محدود نمودن میهمانی و رفت و آمدهای مکرر
* توجه به خواب ، استراحت و تفریح دانشجو
* کاهش یا حذف وظایف محوله ی خانگی به دانشجویان
* حمایت عاطفی و اطمینان بخشی دردوران امتحانات به دانشجویان
(روش های صحیح مطالعه) توصیه های ویژه آغاز امتحانات دانشجویان
بارها شنیده ایم که دانشجویان می گویند : «دیگر حال و حوصله خواندن این درس را ندارم » و یا « 10 بار خوانده ام و تکرار کرده ام ولی باز یاد نگرفتم » در این مورد مشکل چیست ؟ مطمئناً اگر چنین باشد، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما چنین نیست. واقعیت این است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه رانمی دانند. یادگیری و مطالعه ، رابطه ی تنگاتنگ و مستقیم بایکدیگر دارند، تاجایی می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست ، برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت . برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است.
مزایای شیوه ی صحیح مطالعه
کاهش زمان مطالعه، افزایش میزان یادگیری، طولانی تر نمودن مدت نگهداری مطالب درحافظه ،بخاطر سپاری آسان اطلاعات
شش روش مطالعه
خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه و علت مهم فراموشی مطالب
خط کشیدن زیر نکات مهم : روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم : ابتدا مطالب خوانده شود و پس از دریافت مفهوم زیر نکات مهم خط کشیده شود.
حاشیه نویسی: جهت یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار می گیرد.
خلاصه نویسی
کلیدبرداری: کلمه ی کلیدی کوتاهترین ، راحت ترین ، بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن ، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.
خلاقیت و طرح شبکه ی مغزی
این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فراگیری مطالب درسی است . دراین روش مطالب خوانده شده ، بعد از درک حقیقی مطالب مهم به زبان خود فرد یادداشت می گردد و درنهایت کلمات کلیدی برروی شبکه ی مغز نوشته می شود.
خلاصه اینکه ساماندهی نوشته ها به بهترین شکل و مشخص نمودن نکات اصلی و فرعی به منظور دستیابی به مطالب مهم به جای دوباره خوانی این روش درصد موفقیت تحصیلی شمارا تا حدود بسیار زیادی افزایش داده و درس خواندن را آسان نموده و بازده مطالعه را افزایش می دهد.