پردیس شهید باهنر همدان (خواهران)

بخشنامه

بخشنامه شماره 2 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان

موضوع: بخشنامه شماره 2 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان جهت تداوم برنامه های آموزشی  در قالب آموزش های الکترونیکی در دوران کرونا

           سلام علیکم:

ضمن تبریک سال 1399 ، اعیاد شعبانیه بویژه نیمه شعبان میلاد با سعادت امام زمان (عج ) به اعضای محترم هیات علمی و دانشجومعلمان عزیز ، تشکر از همکاری همگان در تداوم برنامه های آموزشی دانشگاه در قالب آموزش هایالکترونیکی و آرزوی توفیق و سلامتی برای همه عزیزانی که مشغول خدمت رسانی هستند ، با عنایت به سند 10 فروردین 1399 معاونت آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریمبنی بر ادامه فعالیت های آموزشی به شیوه الکترونیکی و لزوم رعایتطرح فاصله گذاری اجتماعی و در استمرار بخشنامه اسفند 98 این معاونت ، جهت تداوم روند موارد زیر را جهت اقدام به استحضار می رساند ؛

  • -  قواعد کلی
  • – هر گونه تصمیم در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

2 – استمرار موارد ابلاغی در بخشنامه اسفند 1398  این معاونت همچنان مورد تاکید است.

3 – به دلایل متعدد از جمله لزوم دانش آموختگی دانشجویان ورودی 95 ، ورود دانشجویان جدید در مهر 99  و جلوگیری از تداخل بیش از حد برنامه های نیمسال جاری با نیمسال آتی ، اتمام نیمسال جاری امری اجتناب ناپذیر است.

4 - با توجه به امکان پذیر نبودن تشکیل کلاس ها به صورت حضوری تا چند هفته دیگر ، به منظور تداوم و اتمام نیمسال جاری آموزش الکترونیکی رویه جایگزین برای تمامی دروس عمومی و اختصاصی در همه مقاطع خواهد بود.

5 – تداوم فرایند آموزش الکترونیکی با حفظ کیفیت آموزشی مورد تاکید و انتظار است.

6 –  استفاده از زیرساخت ها و امکانات فناورانه دانشگاه های استان در صورت نداشتن بار مالی و مشروط به هماهنگی با مراکز حراست و هوشمندسازی دانشگاه بلامانع است.

7 - تسری این بخشنامه به نیمسال بعدی مطلقا مجاز نیست .

  • -  برنامه ریزی و نظارت

1 – محتوا های الکترونیکی باید به صورت پاورپوینت  تعاملی  با رعایت سرفصل تهیه و با توضیح مدرس مربوطه از طریق فیلم تصویری یا فایل صوتی تکمیل  و در اختیار دانشجو معلمان قرار گیرد. محتوای تولید شده باید روان و پاورپوینت ها  قابلیت خودخوان توسط دانشجو را داشته باشند.

2 – در پردیس هایی که یک درس توسط چند مدرس تدریس می شود، تولید محتوای متمرکز و واحد در پردیس مورد انتظار است.

3 – ارایه بخشی از محتوای دروس کارگاهی  و عملی غیر آزمایشگاهی  به صورت الکترونیکی به تشخیص گروه آموزشی مجاز است. پس از بازگشایی دانشگاه دروس آزمایشگاهی و ادامه کلاس های مربوط به سایر دروس  و دروس عملی و کارگاهی به صورت فشرده برگزار می شود . 

4 -در مورد دروس کارورزی ، با توجه به برگزاری جلسات توجیهیو معرفی برنامه کارورزی 2و4 در ابتدای نیمسال جاری (قبل از تعطیلی دانشگاه ) ، با تایید گروهو شورای آموزشی پردیس / مرکز ، ارایه بخشی از محتوا ی سرفصل به شرط طراحی و ارسال الکترونیکی گزارش از طرف دانشجو و تایید توسط مدرس مربوطه بلامانع است . با بازگشایی مدارس کلاس های جبرانی تشکیل و دانشجو معلمان برای ادامه فعالیت و اجرای برنامه کارورزی در مدارس حضورخواهند داشت.

  1. – جلسات گروه آموزشی باید به صورت حضوری یا مجازی یا ترکیبی از هر دو تشکیل و گروه بر روند محتوای تولید شده ، تدریس اساتید و کیفیت آموزشی نظارت داشته باشد .

6 – نسخه الکترونیکی محتواهای تولیدشده می بایست در گروه پردیس/ مرکز نگه داری شود .

7 – گزارش عملکرد اعضای  محترم هیات علمی و مدرسان به صورت هفتگی تهیه و به این معاونت گزارش شود.

8 – معاونین آموزشی و مدیران گروه باید از دریافت محتوا توسط دانشجویان هر ماده درسی اطمینان حاصل نمایند.

9 – معاونت محترم نظارت و تضمین کیفیت از طریق کارشناسان ذیربط در پردیس ها بر روند اجرای برنامه ها  و فرایندها نظارت خواهد داشت .

پ -  مقررات آموزشی ویژه نیمسال جاری

1 – برگزاری همه جلسات دروس نظری به صورت الکترونیکی مجاز است.

  1. – حذف یک یا چند درس بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو و تایید گروه آموزشی در زمان حذف اضطراری که برنامه اجرایی آن در زمان مقتضی اعلام می شود ، مجاز بوده و نیمسال حذف شده جز سنوات تحصیلی محسوب     نمی شود.

3- دانشجویان کارشناسی ارشد که آمادگی دفاع داشته باشند می توانند جلسه دفاعیه خود را به شکل حضوری یا نیمه حضوری یا غیرحضوری (الکترونیکی) برگزار نمایند.

4 –  تغییرات تقویم آموزشی از جمله  زمان تشکیل کلاس های حضوری و فشرده ، تاریخ جدید حذف اضطراری ، زمان و برنامه امتحانات پایان نیمسال و چگونگی برنامه ریزی آن  در بخشنامه شماره 3 به اطلاع خواهد رسید.

ضروری است این بخشنامه از طریق پورتال پردیس / مرکز و همچنین از طریق مدیران گروه / بخش ، نمایندگان دانشجویان و شوراهای صنفی و ... به اطلاع دانشجومعلمان محترم رسانده شود.حصول اطمینان از اطلاع یابی دانشجومعلمان و روش های دسترسی آنها به محتواها ( فایل صوتی / تصویری / ترکیبی ) و همچنین شیوه های رفع اشکال و پاسخگویی به پرسشهای آنها برعهده مدرس درس و نظارت آن برعهده مدیران گروه ها/ بخش ها است. نظارت کلی بر فرایندهای یاد شده و مفاد این بخشنامه بر عهده معاونین آموزشی پردیس خواهد بود.